فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم
سرخط خبرها

یوسف امینی: گسترش کتابخوانی آسیب های اجتماعی را کاهش می‌دهد

  • کد خبر: ۸۲۵۲۷
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
یوسف امینی: گسترش کتابخوانی آسیب های اجتماعی را کاهش می‌دهد
یوسف امینی در مراسم افتتاح طرح توانمندسازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کتاب خوانی در جامعه گسترش پیدا کند باید از خانواده‌ها شروع کنیم گفت: آسیب‌های اجتماعی معلول کمبود‌های فرهنگی است و کتاب‌های مفید در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است.

به گزارش شهرآرانیوز - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاح طرح توانمندسازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کتاب خوانی در جامعه گسترش پیدا کند باید از خانواده‌ها شروع کنیم گفت: آسیب‌های اجتماعی معلول کمبود‌های فرهنگی است و کتاب‌های مفید در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است.

یوسف امینی، گفت: شاید این سؤال مطرح شود که چرا ما در این طرح کتاب را انتخاب کرده ایم تا این کتاب ها، در کتابخانه‌های مساجد از سوی کانون فرهنگی هنری مساجد توزیع شود، پاسخ این است که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چند ویژگی دارند که مهم‌ترین آن، اتصال فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مسجد و روحانیت است.

به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مسجد و روحانیت دو ضلع مهم در فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند و به نوعی نقش راهبردی دارند، اینکه تمرکز فعالیت در مساجد باشد و در رأس فعالیت‌ها نیز حتما حضور روحانیت برای هدایتگری و راهنمایی لازم است: ویژگی دیگر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که به نوعی یکی از هدف‌های تشکیل کانون‌های مساجد است، جذب نوجوان و جوان به مسجد برای حضور در جامعه است و چه چیزی بهتر از فعالیت‌های فرهنگی و هنری که جذابیت نیز دارد یعنی هدفمند و آگاهانه نوجوان از طریق فعالیت‌ها جذب شود و جامعه پذیری و فعالیت‌های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد شروع شود.

امینی، با بیان اینکه اگر جامعه پذیری و فعالیت‌های اجتماعی نوجوان و جوان از مسجد شروع شود، نوجوان و جوان بیمه خواهد شد و هدایتگری او صحیح و دقیق صورت خواهد گرفت، تأکید کرد: افرادی که فعالیت خود را از کانون‌های مسجد شروع کرده اند در جامعه بسیار افراد تأثیرگذاری بوده اند. او یکی از فعالیت‌های اثرگذار، ارزان و در دسترس را کتاب دانست و گفت: فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری انجام‌شدنی است، اما کتاب خوانی و دسترسی آسان و راحت افراد به کتاب‌های مفید، مخاطب شناسی و مفید بودن کتاب‌ها نیز مهم است بنابراین ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی مفید می‌تواند یک نقطه گذاری و هدف گذاری برای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باشد.

پیوند مساجد و کتابخانه‌ها

به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گذشته فرهنگی و تاریخ ایران و جوامع اسلامی، ارتباط دقیق و معناداری بین کتاب، کتاب خوانی و مساجد وجود داشت و به نوعی بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ما در کنار مساجد واقع بودند و یکی از کارکرد‌های مساجد وجود کتابخانه بوده است از جمله کتابخانه مسجد گوهرشاد.

تأکید رهبری بر کتاب خوانی

امینی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر گسترش فرهنگ کتاب خوانی و اینکه کتاب باید جزو سبد کالای خانوار باشد، تأکید دارند، در منظومه فکری ایشان کتاب جایگاه مهمی دارد و به شکل‌های مختلف در جمع‌های مختلف مطرح کرده اند و خود نیز برای معرفی کتاب ورود جدی داشته اند، ایشان کتابی را می‌خوانند و نکته‌ای در مورد آن می‌نویسند که موجب دیده شدن کتاب می‌شود.

امینی در ادامه بیان کرد: در منظومه فکری رهبری کتاب تمدن ساز است و به نوعی کتاب، کتاب خوانی و نویسنده‌ها در شکل گیری تمدن‌ها و در تبادلات فرهنگی مؤثر بوده اند و یکی از عوامل مهم در مبادلات فرهنگی و فعالیت‌های بین بخشی جهان اسلام کتاب بوده است که نقش مهمی در آشنایی ملت‌ها با یکدیگر و در تبادلات فرهنگی داشته است.

امینی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم کتاب خوانی در جامعه گسترش پیدا کند باید از خانواده‌ها شروع کنیم، گفت: جامعه کتاب خوان داشتن، نیازمند دخالت دادن خانواده‌ها و کودکان است بنابراین کتاب‌های در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که برای پدر و مادر جذابیت دارد، زیرا اگر پدر و مادر خانواده کتاب بخوانند فرزند هم کتاب خوان می‌شود. امروز مسائل فرهنگی و اجتماعی را نمی‌توانیم از هم جدا کنیم، آسیب‌های اجتماعی معلول کمبود‌های فرهنگی است و کتاب‌های مفید در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر گذار باشند.

اهدای بیش از ۳۵۰۰ کتاب به حاشیه شهر

یوسف امینی، همچنین در حاشیه اجرای طرح توانمندسازی فرهنگی حاشیه شهر مشهد گفت: بیش از ۳۵۰۰ جلد کتاب به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال (۱۴۰ میلیون تومان) در قالب ۲۰۰ بسته به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد حاشیه شهر مشهد و شهر رضویه اهدا شد. سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب‌های اهدایی در ۳ سطح نوجوانان، کودکان و خردسالان بسته بندی شده و از آنجایی که هدف اصلی طرح زمینه سازی برای مطالعه کتاب‌های مفید در خانواده هاست در تمامی بسته هاکتاب‌هایی برای مطالعه مادران قرار دارد.

به گفته او این کتاب‌ها به صورت چرخشی در اختیار اعضای خانواده کانون ها‌ی فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد. طبق برنامه ریزی، طرح توانمندسازی فرهنگی حاشیه شهر مشهد با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد و تعالی ساکنان آن، در قالب‌های دیگر شامل اجرای برنامه‌های قرآنی، نمایش فیلم‌های سینمایی، مسابقات فرهنگی و... با محوریت کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد در طول سال ادامه دارد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->